2023年7月11日星期二

2023年7月11日 - 秀茂坪青松中學結業頒獎禮主禮致訓勉詞

林校董、蔡校長、各位校董、各位嘉賓、各位老師,各位同學、

大家早晨:

 


好榮幸,今日得到,大家嘅邀請,出席你地嘅結業頒獎禮。響復常之後,唔覺唔覺,原來我都參加左唔少類似嘅典禮。理論上,結業頒獎禮

之後,應該就已經無堂上,所以結業頒獎禮就係結業頒獎禮,唔係上堂。否則就唔係幾自然。因此,不如我地傾下近期香港嘅得意野。

唔知到,早前,大家有無去政總,對開嘅海傍,影個對小黃鴨?呢對小黃鴨都幾唔好彩,兩次嚟香港,兩次都出狀況,仲要展出一日就自爆。我有位響,傳統電視台報新聞 嘅好朋友,響事發當日,嘅報道,用上「低頭」、「被放棄」、「又吹脹」等形容詞,去報道,變左好似打邊爐生根嘅「扁皮鴨」;仲訪問左一位童言無忌嘅小朋友,話:隻鴨仔「死左」!一件講俗D,唔係幾‘老泥’嘅報告,響佢有限嘅報道空間之下,我相信佢,都幾令到唔少香港人,真係開心翻!

或者,我地先唔講佢出衆而專業嘅報道手法先,講翻隻鴨;點解「被放棄」、又要「吹翻脹」呢?躺平扮生根咪好囉,都一樣好特別。大家知唔知,今年中國嘅高考生,創自1976恢復高考以嚟,破紀錄新高,達1291萬;截止今年4月份,16歲至24歲青年失業達20.4%,即每五位年青人,就有一位失業。響學位貶值,搵食艱難嘅情況下,我地都不得不承認:躺平可恥,但似乎真係有用!何況日日攤響到,咪最自然囉!

問題上,原來攤響到,先係最唔自然。雖然我先父係篤信黃大仙嘅,但我對道學 / 道教嘅認識真係唔深。不過我都會思考「道法自然」呢四個字點解。所謂道,簡單D講就係一種法則,天生我才必有用,就係因為背後有種法則。我嘅先祖係台灣嘅果農,我見過最符合躺平呢種法則嘅生物,就係有吸血虫之稱嘅水蛭,你上網搵下就知,你睇佢嘅形態就知,佢唔躺平先唔‘自然’

所以,自然就唔等於攤響到,自然係應該順應「天道」,有所作為。你嘅形態係點,就應該似翻係一個「人」應該要做嘅野。因此小黃鴨唔係生根,佢被「吹脹」,係必然,呢個就係小黃鴨嘅自然之道。

記得,我嘅忘年之交,台灣嘅佛學大師鄭振煌教授經常講:人生難得。因為根據輪迴嘅講法,你要響六道之中,經歷幾多次,先有一次可以做人,所以無論呢生無論順逆甜苦,都係難得。因此乜都唔做變生根,係咪好可惜呢?

放心,大家只係中學畢業,你人生仲有漫長歲月,就算你現在想變生根,變緊生根,最多都係變左十份之一,仲有九成機會,可以響餘下日子,做翻生而為人應該要做嘅事。但跟住嘅問題嚟喇,咁做咩好呢?

年青人,最講就係feel,我地個年代講feel,你地個年代一樣講feel;所以唔知做咩之前,不如首先問下自己鍾意D乜?

呢個年代,唔知點解,個「膠」字都幾廣泛應用,例如我只有十歲嘅姪仔,好鍾意以「巴膠」自稱,仲覺得好威威。因為佢真係好鍾意巴士,厲害到聽死氣喉聲,都已經大概知道係邊款型號嘅巴士。我對佢真係服到五體投地,作為一位學者,懂得謙虛係好重要嘅,所以佢識我唔識,我就覺得佢好厲害。佢阿爸好擔心阿仔,驚佢地日真係去左揸巴士。

我任職嘅港專,以推動職業專才教育為已任,相信每位年青人,都係可以「找到我想」嘅,因此我反問我細路:揸巴士好差咩?我地現在搶人才,都係驚緊無人揸巴士。何況個重點唔係巴士,而係佢有鍾意嘅感覺,人無野鍾意,就無動力,無野執著! 鍾意嘅感覺好重要,根據社會學嘅鏡子理論,就係因為知道咩叫:「鍾意」,我地就見到自己嘅存在價值。孫中山先生曾經講過:人生唔如意嘅事十常八九;咁點解當年佢仲走去攪革命?因為佢真係愛中國,愛四萬萬蒼生。所以,當你人生遇上低潮,你仲記得,你響青松中學嘅歲月,曾經有你鍾意嘅嘅野,呢份鍾意嘅感覺,將來往往係陪你行過死蔭幽谷嘅好朋友,因此,乜鍾意巴士,好差咩?我唔覺囉!

跟住問題又嚟喇!我到現在都唔知自己鍾意咩喎,知又如何,有乜用呢?作為過來人,我可以話你知,你唔係唔知,係未睇到,唔知你要搵嘅野,就係響你身邊,根本就不假外求。大家知唔知附近嘅秀茂坪開村39年,你地間學校35年,即係話,你地同條村係接近同共成長。咁你地響到讀咁多年書,你地有無留意到,村內多左幾多老人家?有無D老店鋪無左?附近嘅撈撈麵有無貴左?其實你地先最有話語權!問題上,我地呢代人,睇得手機太多,太少去留意身邊嘅人同事,所以就算有嘢鍾意。都留意唔到,有咩同自己有關。

五四運動嘅先賢梁啟超先生講過:俠之大者,為國為民;俠之小者,為友為鄰!成條村咁大,每日經過咁多人同事,只要我地嘗試放慢腳步,放低埋部手機。就會發現可能有D野,係我地想做,力之所及,可以作出微細而具義意嘅改變,將來可以話翻比自己聽嘅好故事。

講翻秀茂坪村,我記得我畢業嘅時候,第一份工,就已經認識呢條村,但我當時認識呢條村,係發現原來佢都幾多通道,係唔適合傷殘人士使用,之後,我就試下同D傷殘人士一齊爭取下。今日,我相信呢條村已經解決左呢個問題。

2013年,政府啱啱公布第一條貧窮線,當時全港最窮嘅區,就係觀塘。貧窮線令我再有一次機會,翻到秀茂坪村做調查,發現秀茂坪村、同秀茂坪南村嘅居民,對「窮」嘅體會都好唔到。跟住我又反思,呢個思考到今日都未完,就係制度唔夠公平嘅話,淨係派福利,到底有無用?呢D工作上嘅小故事,其實何足掛齒?重點係過程中,我發掘到原來我鍾意做「人」嘅工作,我願意與弱勢同行。老子《道德經》第64章講:「千里之行始於足下」。呢D搵對腳行出嚟嘅鍾意,應該係手機比唔到我地嘅。

但淨係睇一條村,格局似乎太細。你地咁年輕,最少你應該相信你自己係有無限嘅可能。我記得我響城大讀大專嘅時候,我有一位好嚴嘅老師叫Patrick,佢教我地,人嘅成就同學歷成績無必然關係,但同你嘅胸襟有莫大關係。所謂海納百川,有容乃大。但講就好似口號,要做又點做到呢?

唔知大家有無睇過金鏞嘅「射鵰英雄傳」同「神鵰俠侶」。就算無,我諗大家都應該聽過郭靖,同楊過。我細細個就諗,佢地咁年輕,點解勁得咁交關?後來,我發現佢地兩個有個共通點。就係郭靖嘅結拜兄弟係周八通,楊過嘅忘年之交係東邪黃藥師。人嘅一生畢竟有限,你地無可能經歷我嘅人生,但聽 / 借鏡係可以嘅!佢地就係有胸襟,同比自己年紀大好多前輩做朋友。所謂:他山之石,結果就成就左,呢兩位家傳戶曉嘅小說人物。

探訪長者嘅義工服務,我估你地有部份同學有參與過,但你地有無D年紀大自己好多嘅朋友呢?我成日同D學生講,畢左業之後,大家就係朋友。我地都年青過,只要你地肯,其實我地好樂意做你地嘅朋友。能夠讓後輩行少D寃枉路,我地都開心咖。

以上我所講嘅嘢,唔係品學兼優嘅學生先做得到,而係係人都做得到。最少企響你地面前就有一位。我嘅年青時代,父母早死,家境清貧,我16歲開始要半工半讀;響油麻地果欄,三山五岳我係乜人都識,當時唔知,亦無試過去申請綜援,反而就試過響荃灣四坡坊轉售文具,又試過響中國染廠大廈,即係現在嘅中染新城學造、學賣出口手錶。

就嚟放榜嘅DSE,我當年考左五次。但就係咁一路走來,我就慢慢認識自已鍾意做D乜?可以做D乜?唔好睇少呢D小諗頭,好多人生活有改變,可能就係因為呢D有意義嘅小諗頭。你去開官塘,揾間十二蚊店睇下佢D生活小發明,就知我無o厄你。

仲記得好多年前,我去探訪伍少梅中學,一位成積中下,但好鍾意四驅車嘅學生,佢留意到佢阿婆手指退化,執西藥食好煩,所以就利用四驅車嘅小摩打,響老師嘅鼓勵下,土法做左個「西藥自動分流器」比佢阿婆,我當年大讚佢個設計大有作爲。近年我見到市面有類似嘅發明,唔知係咪同佢有關呢?係嘅話,佢當年行出嘅一小步,就係解決老年化社會問題嘅一大步。

講到呢到,你都仲係唔知自己想點?唔緊要,你今日仲可以問老師,聽日,就真係衹可以問天。聽落好似好悲,但原來個天,比起我地做老師嘅,更早比左答案大家。我一開始時講嘅天道,咪就係天道酬勤囉!所謂學生學生,學極都生。成長就係一次又一次try and error

你地現在最大嘅本錢,就係有青春,有時間大膽去try,如果唔大膽去try,又點知有咩error呢?說好香港故事之前,相信必須響成長之中,先努力,說好一個屬於你地自己,獨一無二嘅故事啦。記得《周易‧象傳》講天行健,君子自強不息。呢個行字除左解運行,其實仲係有實踐嘅意思。

最後,希望大家今日,最少會記得「做人不要太生根」。生根都係留翻嚟打邊爐食。同時,祝願各位同學,典禮後,行出校園,就係開展你呢生好故事,嘅新一步。多謝大家。

 


港專學生與社區參與助理總監

葉振東博士

2023711

沒有留言:

發佈留言